GABAR GAMBAR PERKASA

GABAR GAMBAR PERKASA
Klik Gambar

Pengajaran Perang Bosnia Renungan Buat Kita Semua

Thursday, April 8, 2010

TEMPOH 18 tahun bukanlah masa yang terlalu lama. Pada 3 April lalu, genaplah setahun Datuk Seri Najib Razak menjadi Perdana Menteri dengan membawa slogan menarik, 1Malaysia iaitu ingin menyatupadukan semua etnik dan agama di negara ini.

Biarpun konsep 1Malaysia diketengahkan, suara-suara perkauman serta keagamaan melampau terus dikumandangkan oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab.

Pada ketika inilah ramai yang tidak menyedari pada 18 tahun yang lalu, berlaku satu peristiwa yang membawa kesan amat besar kepada dunia. Lantas, adalah wajar jika kita mengingati peristiwa itu kerana ia begitu relevan dengan negara kita serta genap setahun Najib menjadi Perdana Menteri.

Sebenarnya pada 6 April 1992, berlaku satu tragedi di bekas Republik Yugoslavia. Pada hari itu, seorang gadis etnik Bosniak, Suada Dilberovic, 24, telah dibunuh oleh penembak curi Serbia di tengah bandar Sarajevo, Bosnia, menjadikannya mangsa pertama keganasan kaum Serb di negara berkenaan.

Dalam kejadian pada 6 April 1992 itu, Suada bersama kira-kira 100,000 orang penduduk Bosnia dari pelbagai agama dan etnik telah berarak secara aman meraikan kemerdekaan Bosnia-Herzegovina dari Yugoslavia. Perarakan itu juga bagi menyatakan protes mereka terhadap tindakan Tentera Rakyat Yugoslav (JNA) pimpinan Serb Bosnia yang mengepung Sarajevo bagi memulakan perang terhadap etnik Bosniak dan Croat.

Bosnia yang dipimpin oleh Alija Izatbegiovic yang juga Presiden Republik Sosialis Bosnia, sebelum itu telah menarik diri dari Yugoslavia. Keputusan itu dibuat melalui pungutan suara pada November 1991, tetapi diboikot oleh etnik Serb.

Sebelum itu Croatia, Macedonia dan Slovenia telah terlebih dahulu mencapai kemerdekaannya dari Yugoslavia. Ini menyebabkan Presiden Republik Srpska, Rodovan Karadzic dan Presiden Serbia, Slobodan Milosevic memutuskan untuk memerangi dua etnik itu.

Ketika situasi tegang itulah pada 6 April 1992, satu tunjuk perasaan besar-besaran di adakan di Sarajevo dan Suada terkorban. Dari sini perang Bosnia merebak hingga akhirnya lebih 200,000 orang terbunuh. Dianggarkan 65 peratus daripada keseluruhan mangsa perang itu ialah etnik Bosniak yang beragama Islam, etnik Serb (25 peratus) manakala selebihnya Croat dan lain-lain bangsa.

Selain itu, lebih 50,000 wanita dirogol dan 2.2 juta lagi terpaksa meninggalkan kediaman masing-masing. Oleh sebab itulah, sejarah keruntuhan Yugoslavia ini perlu kita ambil pengajaran kerana terdapat banyak persamaan antara Malaysia dengan negara tersebut.

Pertama, Yugoslavia negara pelbagai etnik. Begitu juga Malaysia. Di Bosnia, etnik Bosniak yang beragama Islam, meliputi 43 peratus daripada keseluruhan penduduk negara itu. Ini diikuti oleh etnik Serbia (31 peratus) yang menganut Kristian Ortodoks manakala Croat, Kristian Katolik (17 peratus). Di Malaysia pula, masyarakat Melayu/Islam adalah majoriti (54 peratus).

Kedua, sejak menjadi pemimpin Yugoslavia pada 1945, Josip Broz Tito telah berjaya menyatukan seluruh etnik itu dalam satu kesepakatan yang kukuh. Beliau tidak memberi ruang kepada suara-suara pelampau perkauman, demi membina Yugoslavia yang bersatu.

Biarpun beliau berketurunan Croat, ramai pemimpin dan aktivis Croat telah ditahan Tito apabila cuba mencetuskan suara perkauman. Paderi juga tidak terlepas daripada tindakan beliau.

Bagaimanapun, selepas kematian Tito pada 1980, pergelutan etnik mula tercetus dan tidak dikawal. Natijahnya, Yugoslavia akhirnya runtuh pada 1991 dan Perang Bosnia tercetus pada 1992.

Lihatlah situasi yang berlaku di Malaysia. Suatu ketika dahulu, kita hidup harmoni. Suara-suara perkauman melampau disekat secepat dan setegas boleh. Mereka yang mengapi-apikannya akan menerima padah seperti yang dilakukan dalam Operasi Lalang 1987.

Tetapi, apa yang berlaku dewasa ini? Apabila suara-suara perkauman dan keagamaan melampau diberikan ruang, ketegangan kaum mula tercetus. Keadaan ini diapi-apikan pula oleh pihak-pihak tertentu yang berkepentingan hingga menyebabkan kita berasa gerun dengan apa yang berlaku.

Situasi ini menyatakan bahawa Malaysia memerlukan seorang pemimpin yang tegas, tetapi menghormati hak semua bangsa dan etnik di negara ini. Menghormati bukan bermaksud menunaikan semua permintaan sesuatu kaum hingga mereka menjadi besar kepala, tetapi menunaikan apa yang sepatut dan seadilnya seperti yang terkandung dalam Perlembagaan negara.

Selama hampir 40 tahun Tito memerintah, semua etnik di Yugoslavia hidup bersatu. Tetapi mengapa sebaik-baik beliau meninggal dunia pada 1980, ketegangan kaum mula tercetus? Ada dua sebab. Pertama, kerana pemerintah selepas beliau memberi ruang kepada suara-suara perkauman. Kedua, dikatakan semasa pemerintahan Tito, beliau menekan etnik-etnik tertentu.

Perkara seperti inilah yang perlu dielakkan dan diberi perhatian oleh penguasa politik negara. Kedudukan Islam dan Melayu perlu sentiasa dijaga rapi dan dihormati, tetapi dalam masa yang sama, hak kaum dan agama lain mesti sentiasa dijaga.

Pengajaran kedua yang perlu diambil ialah jangan lalai dengan nasib bangsa. Itulah yang berlaku kepada etnik Bosniak. Walaupun menjadi etnik majoriti dan memegang kerusi Presiden Bosnia, tetapi pegangan politik mereka tidak sekukuh yang digambarkan.

Dari segi ketenteraan pula, etnik Bosniak ini tidak bersedia untuk menghadapi serangan. Tentera Republik Sosialis Bosnia Herzegovina bukan sahaja kekurangan dari segi peralatan, malah turut dianggotai oleh etnik-etnik lain (25 peratus).

Ini berbeza dengan tentera Serb, Army of Republika Srpska, yang dianggotai 100 peratus etnik Serb. Ia sangat lengkap dari segi peralatan dan mendapat sokongan luar, terutama dari Serbia dan Rusia.

Ketiga: Jangan percaya kepada kuasa asing. Cuba lihat kembali apa yang dilakukan oleh Tentera Bersekutu pimpinan Amerika Syarikat (AS) dan Britain semasa Perang Iraq dahulu.

Iraq menceroboh Kuwait pada 2 Ogos 1990. Pada 17 Januari 1991, AS memulakan serangan udara yang cukup dahsyat dan sebulan setengah kemudian (28 Februari 1992), Saddam Hussein terpaksa menyerah kalah. Perang itu tamat dalam waktu yang begitu singkat sekali.

Lihat pula serangan Tentera Bersekutu ke atas Iraq bagi kali kedua pada Mac 2003. Serangan bermula pada 22 Mac dan berakhir pada 1 Mei, iaitu kira-kira 50 hari sahaja.

Tetapi, apakah yang dilakukan oleh Tentera Bersekutu, Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) serta PBB untuk menghentikan pembersihan etnik oleh tentera Serb dan Croat ke atas masyarakat Muslim Bosnia dahulu? Kenapa mereka tidak bertindak seperti yang dilakukan di Iraq?

Jangan lupa juga, Rodovan Karadzic, hanya ditangkap selepas 13 tahun perang berakhir. Ratko Mladic, pemimpin tentera Serb Bosnia pula, sampai sekarang masih 'gagal dikesan.'

Ini berbeza dengan tindakan mereka di Iraq. Tentera Barat mencari Saddam 24 jam sehari, sehingga ke lubang cacing. Beliau ditangkap enam bulan selepas tamat perang (14 Disember 2003) dan tiga tahun kemudian, iaitu pada 30 Disember 2006, bersamaan dengan fajar Aidiladha, hukuman gantung sampai mati dilaksanakan ke atasnya.

Pengajaran keempat ialah, jangan sekali-kali lupakan asal usul. Inilah yang berlaku di Bosnia, apabila generasi mudanya melupakan Islam. Akhirnya, mereka hilang kesatuan jemaah dan longgar persaudaraan sesama Islam. Hinggakan kita di Malaysia sendiri tidak tahu etnik Bosniak adalah Muslim.

Yang terakhir, pihak-pihak tertentu, khususnya Barat memang sentiasa mencari peluang untuk menghancurkan Islam. Mereka ibarat serigala yang tidak pernah melupakan mangsa. Sayangnya, masyarakat Islam Bosnia pada 18 tahun yang lalu, seperti tidak sedar mereka di kelilingi oleh serigala.

Itulah juga situasi yang sedang berlaku di Malaysia. Kedudukan agama Islam dan bangsa Melayu sering kali dicabar. Mereka melakukan pelbagai daya bagi memperlekehkan semangat bersatu padu 1Malaysia.

Sumber Utusan Malaysia

0 comments:

Post a Comment

WIRA PERKASA FACEBOOK

WIRA PERKASA FACEBOOK
Klik Gambar

Snipet

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP